“ICV-EUiA ha optat per una estratègia de confrontació, però tot és reconduïble”

Pere Rodríguez Alcalde de Montmeló

Política

“ICV-EUiA ha optat per una estratègia de confrontació, però tot és reconduïble”
“ICV-EUiA ha optat per una estratègia de confrontació, però tot és reconduïble”

Sergio Carrillo

Nascut a Palma de Mallorca el 1976, va arribar al municipi de petit. Des del 1999 ha estat regidor socialista i el passat juliol va assumir el càrrec d'alcalde. És llicenciat en Ciències Polítiques i de l'Administració a la UAB i va fer un màster en Gestió Administrativa –el seu TFM es va publicar, "així que és fàcil de trobar"–. El 1998 va fer unes pràctiques al Parlament Europeu, després va treballar vuit anys a la multinacional Hewlett-Packard i va passar a la Diputació de Barcelona –Coordinació General i Participació Ciutadana–. L'emprenedoria ha estat el seu últim pas professional en engegar un despatx de gestoria administrativa. La natació, la lectura, la jardineria, la cuina, viatjar o tocar la guitarra són algunes de les seves aficions. També li agrada molt el món anglosaxó i els Estats Units com a país.

–Després de 18 anys com a regidor, ara és l'alcalde. En què canvia la feina?
–En la dedicació i en què ser alcalde significa estar al capdavant de tot. Cada regidor té responsabilitat sobre les seves àrees, i les impulsa i les segueix, però a continuació estàs tu. Has de tenir al cap tot el que s'està fent i mirar de dotar de coherència i de sentit tota l'acció del govern.

–Què s’emporta dels alcaldes amb qui ha treballat?
–Tots dos han tingut coses molt bones, així com el Román Ruiz que, tot i que no he treballat amb ell com a alcalde, sí que l'he tingut en el partit i com a referent. Poder parlar amb ell i que t'expliqui com va anar tota la constitució del Circuit et dóna un coneixement i un bagatge que molt sovint ni tan sols els teus interlocutors tenen.

–I com ha estat el relleu amb Antoni Guil?
–Ha tingut tots els avantatges que té quan es produeix d'una manera normal i natural. Amb l'Antoni he treballat colze a colze els seus vuit anys d'alcalde. Però, a més, la seva col·laboració no finalitza amb el ple en què prenc investidura, sinó que puc comptar amb ell; així m'ho ha fet saber d'aquesta manera. És molt tranquil·litzador, en assumir el càrrec d'alcalde, saber que puc parlar d'un projecte amb la persona que l'ha portat fins a aquell punt per continuar l'impuls.

–Per què sovint en els plens hi ha tanta tensió amb ICV-EUiA?
–Davant la possibilitat d'esdevenir la força alternativa de govern, és evident que Iniciativa ha adoptat una estratègia més d'oposició frontal i confrontació. A més, a vegades els partits són les persones, i els lideratges que hi ha hagut per una part i per l'altra no han facilitat el diàleg. A les últimes eleccions, les més dures que he viscut, el nivell de confrontació va ser molt elevat i costa molt després d'unes eleccions com les del 2015 fer com si no hagués passat res.

–S'acabarà la crispació amb el canvi d'alcalde?
–Jo crec que tot és reconduïble i em consta que la voluntat per les dues parts és iniciar una nova etapa. Jo aquest diàleg el penso iniciar i el penso continuar. Però també ho vaig dir en el plenari d'investidura: en funció de com vegi que evoluciona la relació, farem més o menys.

–Vau entendre la marxa de l'Albert Montserrat del govern?
Va ser una estratègia de partit (ERC), però crec que compartim, pel que fa al projecte de poble, moltes més coses de les que ens separen. Cada partit té el seu propi projecte, però no tenim divergències especialment rellevants. Com tampoc crec que les tinguem amb ICV-EUiA. Som tres forces d'esquerra amb llarga tradició a Montmeló i tenim molt en comú.

–Fa molts anys que el PSC encapçala el consistori montmeloní. Pot ser que els veïns tinguin ganes d'un canvi polític?
–És cert que el partit dels socialistes ha governat a Montmeló des de l'any 1981 i també és veritat que hem estat capaços en cada moment d'aglutinar sota les nostres sigles la voluntat majoritària del municipi. El canvi no pot ser de les persones i les cadires, en tot cas hauria de ser de projecte i de paradigma de gestió del municipi. I aquest, fins ara, no s'ha presentat de manera majoritària o com per aconseguir la confiança majoritària dels montmelonins.

–Creu que ICV-EUiA, principal partit de l'oposició, podria presentar aquest canvi de projecte?
–Porten tres eleccions parlant de canvi, però presentant el mateix candidat. Si el canvi és senzillament que el candidat que presenten per tercera vegada sigui qui ocupi l'Alcaldia, doncs minso canvi.

–Quin projecte presentaran per continuar rebent el suport dels ciutadans?
–Des del partit ja s'hi està treballant i no anirà gaire lluny del que sempre hem defensat: ens inspira la igualtat d'oportunitats i, per tant, oferir més i millors serveis públics per als ciutadans de Montmeló. És d'hora per dir els eixos principals del programa, però sens dubte aniran en la millora de la qualitat de vida dels ciutadans.

–Parlem del Circuit. Al maig vau renunciar a la tercera ampliació de capital. En què afecta al municipi?
–Una societat limitada ha de fer ampliacions de capital si té pèrdues, i nosaltres ja vam dir que no posaríem diners de l'Ajuntament per a aquestes ampliacions. Per tant, això es tradueix en la pèrdua de participacions, però mai no perdrem menys d'un 5% passi el que passi. Més que res perquè tenim un terç del municipi hipotecat amb l'ocupació del Circuit. Amb molt d'orgull, però amb un terç del municipi hipotecat. Ni el desenvolupament ni l'ocupació futura d'un equipament de país no pot ser responsabilitat de l'Ajuntament.

–Però continueu pensant que és econòmicament sostenible?
–El Circuit és sostenible en la mesura que sigui capaç de desenvolupar les activitats que garanteixin el seu futur. Fa dues setmanes teníem 2.150 enginyers mecànics a Montmeló amb el Formula Student. Aquesta gent són el futur del sector automobilístic europeu. No tindria sentit tenir una seu universitària d'enginyeria relacionada amb el món del motor?

–Pel que fa a mobilitat, es preveu una modificació de l'R3 per permetre la futura construcció d'una estació ben a prop del Circuit. Per què és important?
–El fet que allà pugui haver-hi una estació no és tant per l'R3, com per les possibilitats d'interconnexió. Aquella estació, un cop feta la línia orbital, permetria anar des de Montmeló a Puigcerdà, a Mataró, a Vilanova i la Geltrú o a Martorell. Aquest és el valor afegit que té l'estació i per això té sentit aquesta modificació del traçat. En un futur, aquell punt serà estratègic i per això ho perseguim de fa molt de temps.

–Però la línia orbital encara queda lluny.
–Se n'ha parlat tantes vegades! Forma part de la necessitat d'inversió d'infraestructures del país, perquè és molt evident que la segona corona metropolitana necessita interconnexió, i no tot ha de passar per Barcelona. Quan es farà? Ni idea. Mentrestant, es van fent passos, perquè aquesta modificació del traçat va en aquest sentit, i això vol dir que de mica en mica anem posant peces.

Edicions locals