Els alcaldes estudien presentar al·legacions al Pla de Mobilitat

El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Dalvet, presentava dimecres el pla vallesà al Consell d'Alcaldes

Societat

Els alcaldes estudien presentar al·legacions al Pla de Mobilitat
Els alcaldes estudien presentar al·legacions al Pla de Mobilitat | Laura Ortiz

Els alcaldes i alcaldesses baixvallesans estan estudiant les possibles al·legacions al Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV), un document que proposa unes 70 actuacions de mobilitat als dos vallesos, que han d'executar Generalitat, Estat i ajuntaments de les dues comarques en l'horitzó de 2026 i que a hores d'ara està en exposició pública.

El Circuit de Barcelona-Catalunya va acollir dimecres una nova edició del Consell d'Alcaldes i Alcaldesses del Vallès Oriental, a la qual va assistir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que va exposar els principals objectius i actuacions que preveu el pla en l'àmbit del Vallès Oriental. "El PEMV és una eina que ha estat molt treballada amb el territori durant mesos i que ara està en fase de recollir les al·legacions dels ajuntaments i les entitats socioeconòmiques per enriquir-lo", deia el conseller Calvet, qui convidava els alcaldes a presentar aquestes esmenes. "Que exposin aquells punts concrets en què encara no veuen reflectides les seves necessitats però amb propostes que s'aguantin tècnicament i econòmicament", deia.

El pla pretén desenvolupar infraestructures i serveis que permetin una mobilitat més sostenible, unes actuacions que, com recordava Calvet, depenen de diferents administracions. "Hi ha actuacions com les ferroviàries i Rodalies que exigeixen al Govern de l'Estat que faci inversions en el territori", deia Calvet. Segons el conseller, el PEMV ha d'aconseguir incrementar la competitivitat del Vallès, amb menys congestions i unes infraestructures més innovadores. "Cal que sigui un Vallès  més fort i cohesionat no supeditat a l'àrea metropolitana de Barcelona", apuntava.

El desenvolupament de la infraestructura ferroviària és, segons Calvet, la prioritat d'aquest pla. En concret, el desdoblament de la R3, i connexions com la de la R4 amb la R8 per aconseguir crear una malla de transport ferroviari més potent perquè "és la base d'un millor transport públic i una mobilitat més sostenible". Sobre la situació de la R3, Calvet lamentava que el Ministeri de Foment "va molt tard". "El territori i el Govern de la Generalitat estem enfadats perquè fa deu anys se'ns va traspassar el servei de Rodalies i es van prometre 4.000 milions d'inversions que no hi són", denunciava el conseller, qui considerava que "o es reverteix amb rapidesa la manca d'inversió i es fa el desdoblament complert de la R3 o anirem endarrera com a país".

A banda de les relacionades amb el tren, el PEMV preveu desenvolupar algunes infraestructures que proporcionin transport públic viari més potent com la xarxa BRCat, amb prioritat per als autobusos. Tot plegat ha de suposar una millor mobilitat interna i entre els vallesos i des del Vallès cap a la resta del país.

Ronda del Vallès

Un dels punts més controvertits pel que fa a infraestructures vallesanes és el futur de la Ronda del Vallès o Quart Cinturó. El pla defineix solucions molt clarament a la banda del Vallès Occidental però deixa obert el debat entre Sabadell i Granollers perquè "sabem que és un territori sensible", deia Calvet. El pla posa sobre la taula unes xifres de mobilitat que "cal resoldre i anima a fer el debat i s'acabi trobant la dimensió i el traçat, si s'escau, que doni resposta a aquesta mobilitat", indicava.

Per la seva part el president del Consell Comarca, Francesc Colomé, assegurava que els alcaldes “ens felicitem del PEMV perquè més del 70% de les actuacions van en la millora del transport públic, però hi ha algunes mancances que el Consell Comarcal tenim detectades i que es van fer paleses en la sessió informativa”. En aquest sentit, Colomé avançava que  s’estudia presentar al·legacions en aspectes com la connexió de la R3 amb l’R8, les connexions al voltant de la Roca Village i l’oportunitat o no de la Ronda del Vallès que “si finalment es fes, que es faci amb consens del territori”.

Edicions locals