Reconeixement a dues iniciatives educatives que es realitzen a Parets

Han estat seleccionades pel Banc de Bones Pràctiques

Societat

Reconeixement a dues iniciatives educatives paretanes
Reconeixement a dues iniciatives educatives paretanes | Passaport Digital

Els projectes municipals Audicions per a escolars. Educació musical per als centres educatius i Educació en competències digitals i alfabetització multimèdia han estat inclosos en l’àmbit d’educació del Banc de Bones Pràctiques de la Federació de Municipis de Catalunya.

Per una banda, el projecte Audicions per a escolars té com a objectius generals apropar als alumnes de les escoles de Parets del Vallès a la música com a formació i donar a conèixer l’Escola Municipal de Música com a centre formador i potenciador de l’activitat musical al poble. D’altra banda, l’Educació en competències digitals i alfabetització multimèdia pretén oferir als joves del poble una formació sobre l’ús saludable i crític de les tecnologies.

Els reconeixements d’aquestes dues noves pràctiques se sumen a les setze accions que l’Ajuntament de Parets ja ha rebut com a bones pràctiques i pràctiques significatives, de les quals deu formen part del Servei d’Educació.

El Banc de Bones Pràctiques dels Governs Locals és un servei impulsat per la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), la Fundació Carles Pi i Sunyer d'estudis autonòmics i locals i els ajuntaments de més de 10.000 habitants de Catalunya, que difon experiències innovadores de govern i gestió municipal.

Quarta edició de Passaport Digital

El programa Educació en competències digitals i alfabetització multimèdia està impartit per l'empresa Passaport Digital, i enguany ha tingut lloc durant els mesos de gener i febrer. En aquesta quarta edició a Parets s'han realitzat 19 tallers en què proposaven als alumnes de secundària de tot el municipi treballar i reflexionar sobre els hàbits i usos d’internet.

L’any 2016, es va realitzar una enquesta a l’alumnat d’ESO de primer a quart sobre hàbits digitals. Aquest curs s'ha realitzat la mateixa enquesta als nois i noies de segon i quart, se n’ha fet una comparativa amb els resultats anteriors i actuals i han arribat a diverses conclusions: la televisió segueix sent el mitjà de referència pel que fa a la informació i les xarxes fan desaparèixer la ràdio i la premsa escrita; la majoria dels alumnes tenen dispositius mòbils des dels 12 anys i canvien la tendència que hi havia de connectar-se des d’un ordinador convencional al telèfon mòbil provocant que els pares i les mares tinguin menys control sobre l’ús d’Internet; la majoria dels alumnes estan preocupats per la seva privacitat i seguretat a la xarxa i, els tallers demostren que cada cop són més responsable a l’hora d’aplicar filtres de privadesa; la majoria dels enquestats no saben què és el Big Data i, per tant, desconeixen com funciona el mercat de les dades.

L’objectiu d’aquestes jornades és treballar qüestions imprescindibles per fer un ús crític i responsable d’internet, a més d’aprendre a navegar per la xarxa sense perdre’s o naufragar, ja que el fet que els joves hagin nascut en l’era tecnològica i sàpiguen utilitzar els aparells de manera intuïtiva no vol dir que siguin capaços de fer-ne un ús crític i responsable. Els resultats s’extreuen de les enquestes realitzades als alumnes de segon i quart d’ESO dels instituts de Parets del Vallès: Institut Torre de Malla, Nostra Senyora de Montserrat, Insititut La Sínia i ACESCO.

Passaport Digital és un projecte dirigit per dues periodistes, Mònica Roca i Anna Flotats, que volen aportar la seva experiència professional a les aules en temes d’alfabetització multimèdia i competències digitals. L’objectiu principal és fomentar un ús actiu, crític i responsable d’internet.

Edicions locals