Conveni per construir la nova estació de Parets amb 'park&ride'

Ajuntament, Adif i la Generalitat arriben a un acord per finançar la nova infraestructura

Societat

Conveni per construir la nova estació de Parets amb 'park&ride'
Conveni per construir la nova estació de Parets amb 'park&ride' | Aj. Parets

L’Ajuntament de Parets convocarà un ple extraordinari per aprovar un conveni per construir una nova estació de tren amb sistema Park&Ride, que permet als viatgers deixar el cotxe i accedir fàcilment al transport públic.

Segons informen fonts municipals, la reforma de la infraestructura ferroviària i del seu entorn urbà serà un projecte coordinat entre l’Ajuntament, Adif i la Generalitat. L’objectiu és garantir l’adaptació de la nova estació al model de municipi sostenible i satisfer les necessitats actuals i futures de mobilitat i accessibilitat.

Vies soterrades

L’obra preveu ampliar i modernitzar la infraestructura actual. Es proposa construir una gran plataforma que cobreixi les andanes, quedi al mateix nivell de l’avinguda de Catalunya i connecti amb l’avinguda d’Espanya. Per accedir a les vies, que quedarien soterrades, s’instal·larien escales i ascensors. La nova superfície, d’uns 3.000 m2, permetria gaudir d’un nou espai públic que serviria per habilitar-hi un aparcament d’intercanvi, més conegut com a Park&Ride. Aquest sistema facilita l’aparcament del vehicle privat per agafar el transport públic.

L’alcalde, Francesc Juzgado, explica que “Parets disposarà d'una estació adaptada als nous temps, accessible, que acontentarà tant a les veïnes i veïns usuaris com al teixit industrial per la seva connectivitat”. En aquest sentit, l’augment de la capacitat i facilitats que oferirà la nova estació permetran augmentar el volum de viatgers. D’aquesta manera, "la infraestructura serà cabdal per millorar les connexions de Parets i suposarà un impuls per al sector empresarial i industrial del municipi, que precisen bones connexions per desenvolupar les seves activitats", apunten des de l'Ajuntament.

La regidora d’Urbanisme, Rosa Martí, destaca que “la nova estació comportarà una millora molt important per a la mobilitat, especialment, en favor de la mobilitat sostenible perquè es fomentarà l’ús del transport públic i d’aquesta manera es contribuirà a reduir la contaminació atmosfèrica i a millorar la qualitat de l’aire”. “Aquesta obra compleix l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 que estableix el deure de garantir una vida sana i promoure el benestar per a totes les persones a totes les edats”, afegeix la regidora.

Fons Next Generation

La transformació de l’estació suposarà una inversió de més d’11 milions d’euros. El finançament anirà a càrrec de l’Ajuntament de Parets, que n’assumirà el 20% del cost. Adif i la Generalitat pagaran el 60% i el 20% de l’obra, respectivament. Tot i això, l’equip de govern contempla possibilitat que aquesta inversió pugui finançar-se amb fons europeus Next Generation i que cap de les tres administracions hagi de fer cap aportació. L’alcalde remarca que “el projecte és un gran treball conjunt entre les tres administracions on tothom hi surt guanyant".

Reivindicació històrica

La demanda d'una nova estació a Parets és una reivindicació històrica compartida pels diferents governs locals de la darrera dècada. De fet, el 2010, el govern encapçalat per l'aleshores alcalde, Joan Seguer, es reunia amb responsables de la Direcció general d’infraestructures ferroviàries del Ministeri de Foment per donar-los a conèixer un projecte per a l'estació aprofitant el projecte de desdoblament de la línia Rodalies 3 (R3). Les accions per aconseguir-ho com, per exemple, el canvi en el planejament urbanístic municipal per poder encabir l'estació, el 2011, o la visita de l'anterior govern plural a la seu d'Adif a Madrid per recuperar el projecte de cobriment de la via i les al·legacions al Pla Específic de Mobilitat del Vallès, s'han anat succeint fins a aquest mateix novembre, quan la Junta de Portaveus aprovava una moció d'Ara Parets ERC que reclamava la inclusió el park&ride en el projecte de remodelació.

 

Edicions locals