Les obres de l'estació de la Sagrera alteraran la mobilitat a Rodalies durant tres mesos

Renfe implementarà un servei alternatiu de transport que inclou busos llançadora i més informadors

Societat

Les afectacions a la línia R2 es produiran entre el 17 de setembre i el 10 de desembre
Les afectacions a la línia R2 es produiran entre el 17 de setembre i el 10 de desembre

Adif empren una nova fase en la construcció de la futura estació intermodal de la Sagrera i això implicarà el tall de dues línies de tren. Les obres de trasllat de les vies de l'R2 de Rodalies, amb direcció a Granollers, i de l'R11, amb destí a Girona, obligaran a interrompre el servei entre Clot-Aragó i Sant Andreu Comtal durant dotze setmanes.

Segons les previsions de Renfe, l'aturada es farà entre el 17 de setembre i el 10 de desembre. El tall es produirà entre les estacions de Clot-Aragó i Sant Andreu Comtal i "en tractar-se d'operacions de gran complexitat, són incompatibles amb el manteniment del trànsit de trens", ha informat la companyia. Això comportarà importants afectacions en el desplaçament de viatgers entre Granollers i Barcelona i també a la connexió directa amb l'aeroport.

Aquesta actuació ha de permetre completar el canvi de recorregut dels combois —eliminant l'actual traçat en superfície—, així com els treballs d'electrificació dels 4,3 quilòmetres de vies noves.

Pla alternatiu de mobilitat

Amb l'objectiu de minimitzar l'impacte de les obres, s'ha dissenyat un pla alternatiu de transport per als usuaris, que contempla serveis complementaris d'autobús des de Granollers Centre i des de Montcada i Reixac que faran que el temps de viatge sigui superior a l'habitual.
Renfe reforçarà el personal d'informació i atenció al client amb un equip addicional de 68 informadors que podran guiar i orientar als clients a les principals estacions afectades.

Aquest pla tindrà tres fases:

Del 17 al 18 de setembre la circulació de trens s'interromprà entre Passeig de Gràcia i Sant Andreu Comtal, que es convertirà en l'estació d'origen i destí de l'R2 Nord i l'R11. Aquestes línies iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac. S'establirà un servei de bus complementari des d'aquest punt i fins a la Sagrera-Meridiana, amb una freqüència de 15 minuts entre les 6 del matí i les 22 h.

Del 19 setembre al 2 de desembre la circulació continuarà interrompuda entre Passeig de Gràcia i Sant Andreu Comtal. Els trens de l'R2 Nord i l'R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Sant Andreu Comtal i els viatgers es transbordaran a la parada de Sant Andreu (línia 1 de Metro). També s'establirà un servei complementari de busos llançadora entre Sant Andreu i la Sagrera-Meridiana, entre les 6 i les 10 h i de 16 h a 20 h, cada 15 minuts en dies laborables. Els viatgers de Granollers-Centre, els dies laborables de dilluns a divendres, entre les 6 h i les 10.30 h, disposaran d'autocars directes a la Sagrera-Meridiana, i entre la Sagrera-Meridiana i Granollers-Centre de 17 h a 20.30 h. Els dissabtes, diumenges i festius, l'horari serà de 8 h a 10.45 h i de 18 h a 20.45 h, respectivament en cada sentit.

Del 3 al 10 de desembre els trens de l'R2 Nord i l'R11 iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a Montcada i Reixac. S'establirà un servei de bus complementari a Montcada i Reixac per aquests dies, cada 15 minuts entre les 6 h i les 22 h, des d'aquest punt i fins a la Sagrera-Meridiana.
Durant tot el període d'obres el servei a l'aeroport es realitzarà amb origen o destinació Barcelona-Estació de França. Renfe ha comunicat que "durant tots els períodes d'afectacions, es reprogramaran horaris a les línies afectades per tal de donar la millor oferta, malgrat les limitacions operatives que comporten aquestes actuacions".

Traçat soterrat de la línia Barcelona-Granollers-Girona

S'espera que a finals d'any l'R2, l'R11 i l'R1 (que enllaça Barcelona amb el Maresme) circulin pel seu traçat definitiu, al nivell inferior del túnel de la Sagrera. Coincidirà amb la inauguració de la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal, que serà subterrània.
La construcció de la futura estació de la Sagrera —amb un pressupost de 920 milions— ha assolit el 60% d'execució, amb l'objectiu que el 2025 tots els trens d'alta velocitat ja circulin per l'interior de la infraestructura, tot i que sense fer-hi parada. L'entrada en funcionament de l'estació encara haurà d'esperar uns anys, perquè forma part de la gran reurbanització de l'espai públic que unirà els districtes de Sant Andreu i Sant Martí, avui separats.

Edicions locals