El paretà Òscar Moya exposa al Museu Abelló dins la mostra 'Història de les mans'

La seva intervenció participativa anomenada 'Connotacions' es pot visitar a la planta baixa del museu molletà

Cultura

L'Òscar Moya amb una de les postals que formen 'Connotacions'
L'Òscar Moya amb una de les postals que formen 'Connotacions'

La setmana passada va estar farcida de noves exposicions i noves propostes al Museu Abelló i una d'elles va ser la mostra itinerant Història de les mans, impulsada per l'Oficina de Difusió Artística (ODA) de la Diputació de Barcelona i amb la col·laboració del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), i en la qual també hi ha intervingut l'artista paretà Òscar Moya.

Mireia Sabater, cap de l'ODA, explicava que l'encàrrec que van realitzar per part de la Diputació consistia a "establir un diàleg entre obres d'artistes contemporanis i obres de la col·lecció del MNAC amb una única condició: que la temàtica, d'alguna manera indirecta, fes referència a la pandèmia". En aquest cas, l'exposició "revisa alguns aspectes de la història cultural de les mans i de la nostra relació tàctil amb el món", apuntava Sabater.

Tot i que les mans i la Covid "no sembla que tinguin una relació tan evident", la comissària, Alexandra Laudó, afirmava que la Covid va fer "pensar més en les mans dels altres", deia la comissària, qui assenyalava que, per exemple, "en un supermercat no ens preguntem per totes les cadenes de processos i de mans que aquest producte ha passat", un fet que d'alguna manera va canviar els darrers anys, tot i que vist amb "certa preocupació". "Qui ha tocat la carta que està a la meva bústia pot ser motiu de preocupació perquè hi ha un virus", hi afegia Laudo.

Les mans i la tecnologia

La comissària també destacava que en el context pandèmic les mans van tenir un paper ben rellevant des d'un altre punt de vista: "Es van incrementar moltíssim aquestes accions que fem a través de dispositius digitals, com la comunicació amb les famílies o el teletreball".

La relació tàctil que s'estableix amb el món, amb l'entorn o amb els altres ja era una temàtica que li interessava a Laudo abans de la Covid. De fet, pel que fa a la part tecnològica també hi destacava: "Gran part de la nostra activitat que té a veure amb la comunicació o amb el treball cada cop passa, no tant per tocar eines, persones o superfícies del món, sinó per tocar sobretot les superfícies dels dispositius digitals". Tot plegat l'atreia, no per criticar-ho, sinó per observar-ho i pensar quins avantatges i quines pèrdues té: "Tocar sempre una superfície llisa i plana, és menys ric, menys diferent i menys sensual que tocar la diversitat de textures i rugositats que té el que ens envolta".

'Connotacions', intervenció de l'Òscar Moya

Història de les mans és una mostra itinerant que en cada emplaçament convida un artista local per fer-hi una intervenció vinculada. En aquest cas, l'artista escollit va ser el paretà Òscar Moya, qui també presentava dijous Connotacions.

Moya va demanar a múltiples persones de Mollet que escriguessin a mà sobre una cartolina verda un missatge que havien enviat per whatsapp i que fos important per elles. D'aquesta manera, el paretà considera que "es crea una tensió entre l'àmbit privat i l'àmbit públic, i també entre la comunicació digital i analògica, que és una idea que està latent a la mostra".

La seva intervenció, però, va més enllà del seguit de postals escrites que hi ha exposades al Museu Abelló. Aquestes línies anònimes i fora de context també apareixeran en diverses edicions del diari SomMollet i en lones publicitàries penjades arreu de la ciutat.

D'aquesta manera, no serà fins que clogui l'exposició que Connotacions estarà realment completa.

 

Edicions locals