Més d'una quarantena d'accions d'igualtat i LGTBI+ per executar fins al 2026
El plenari va aprovar aquest Pla Local per unanimitat a finals de febrer
El ple de Parets ha aprovat per unanimitat el Pla Local d’Igualtat i LGTBl+ pels anys 2023-2026. Concretament l'aprovació va reeixir en la darrera sessió plenària, celebrada el 23 de febrer.
Segons destaca el govern, els eixos prioritaris d'aquest pla són "el compromís amb la igualtat de gènere i LGTBI+, l'actuació contra la violència masclista i LGTBIfòbica, l’educació i la formació, els treballs, l’ocupació, la cura, la cultura, els esports, la salut i l’espai públic". De tot plegat se'n desprenen 45 accions que s'han d'aplicar entre aquest 2023 i l'any 2026.
Cal destacar que una vintena de propostes s'han d'executar –o començar a realitzar– ja aquest 2023, i la meitat d'aquestes es preveuen tirar endavant al llarg dels quatre anys del pla. Bona part de les accions que s'han d'activar enguany tenen a veure o amb comunicar i fer arribar cada cop a més veïns els serveis del consistori vinculats al Pla, o a fer seguiments dels protocols ja creats. També es preveu mantenir les campanyes Març de dones (actualment en marxa) i Prou d'Hòsties (entorn del 25 de novembre, Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones), així com fer actuacions de sensibilització en el marc de les diades LGTBI+ (28 de juny, 17 maig i 31 març).
Alhora, s'inclou la generació d'espais informals de trobada entre les persones LGTBI+; fer una prova pilot per oferir servei de cura per a criatures per a les activitats culturals i de lleure que porta a terme l'Ajuntament; o programar a grups de dones i grups amb dones protagonistes per tal de garantir el creixement del nombre de dones artistes a l’escenari principal de festa major. En aquesta mateixa línia, el SomParets ja destacava el passat setembre la baixa presència de dones en la programació d'Els espectacles a Parets del darrer quadrimestre de l'any.
Altres accions per dur a terme abans del 2026 són formacions en matèria d'igualtat de gènere i d'intervenció en casos de discriminació de persones LGTBI+ per als treballadors municipals; crear i aprovar una guia municipal d'ús del llenguatge intern i extern no sexista ni androcèntric; crear un Centre de Recursos per a la Igualtat, que aplegui serveis com el SIAD, el Punt LGTBI+ o el Punt Lila; organitzar un acte al mes de sensibilització de la igualtat de gènere i la violència masclista; incentivar la participació de les dones en l'esport i fer sensibilització als equipaments esportius contra l'lgtbifòbia i la violència masclista; donar visibilitat, continuïtat i un espai propi al grup La Dona Sàvia que Soc; o fer marxes exploratòries per a diagnosticar les zones foques, la percepció d'inseguretat i l'accessibilitat a l'espai públic.
De cara al 2025, també es preveu establir clàusules en matèria d’obligació social relacionades amb la igualtat i la diversitat de gènere i orientació sexuals als plecs de les contractacions externes per tal que les empreses que treballen amb l’administració pública garanteixin la igualtat de gènere i la diversitat sexual i de gènere. Per exemple, establint l'obligació de disposar d’un protocol contra l’assetjament, condicions especials d’execució relacionades amb l’ús d’un llenguatge no sexista, criteris de desempat que contemplin mèrits relacionats amb la promoció de la igualtat, una política de prevenció de riscos laborals amb perspectiva de gènere, etc.